سوالات متداول

Section

پرسشهاي  پرتکرار متقاضيان در سامانه

 

 

فرايند عمومي و ثبت نام  

1- من رمز خود را فراموش كرده ام. چگونه ميتوانم رمز جديد بگيرم؟

اگر پيش از اين ثبت نام انجام داده ايد و رمز را فراموش کرده ايد، در قسمت ورود به سامانه گزينه (رمزتان را گم كرده ايد) را انتخاب و رمز جديد انتخاب کنيد.

 

2- من گذرواژه  خود را فراموش كرده ام و تلفن همراه قبلي ام در دسترس نيست .چگونه مي توانم گذرواژه  جديد بگيرم؟

اگر پيش از اين ثبت نام انجام داده ايد ، با هر شماره موبايلي كه بنام خود شما باشد امكان بازيابي گذرواژه وجود دارد.

 

3- پيامك تاييد براي تلفن من ارسال نمي شود و يا پس از منقضي شدن زمان ارسال ميشود چگونه ميتوانم ثبت نام خود را تكميل نمايم؟

اگر موفق نشديد از گزينه تماس استفاده نمائيد.پيش از اينكه گزينه پيامك يا تماس را كليك نمائيد بايد كد امنيتي را وارد كنيد و سپس گزينه تماس را كليك كنيد.

 

4- نام دانشگاه من و يا نام رشته و گرايش در ليست نيست ويا مطابقت ندارد.

ليست رشته و گرايش ها مطابق ليست دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش است.طبق راهنمايي زير اقدام نماييد اگر باز هم موفق نشديد عنوان دقيق دانشگاه و يا رشته و گرايش و مقطع خود را در بخش پشتيباني سامانه اعلام نماييد.(راهنمايي : در انتخاب رشته دقت نماييد و دقيقا طبق نوع دانشگاه خود رشته را انتخاب كنيد.مثلا اگر علمي کاربردي هستيد فقط از رشته هاي علمي کاربردي انتخاب نماييد.در انتخاب پيوسته و يا ناپيوسته بودن مقاطع هم دقت شود. جزئيات ترتيب مقاطع تحصيلي در چارت راهنماي مقاطع تحصيلي که در بالاي صفحه ورود مقاطع تحصيلي است تشريح شده است.)

 

5- من ثبت نام خود را در سامانه سجاد انجام داده ام ولي كد پيگيري دريافت نكرده ام.

پس از ثبت نام اوليه >  بايد از منوي ورود با نام کاربري و گذرواژه وارد سامانه شويد > و از منوي خدمات درخواست خود را ثبت نمائيد > و سپس کد پيگيري دريافت نمائيد.

 

6-براي ويرايش مقاطع تحصيلي چگونه ميتوانم اقدام کنم؟

از منوي ويرايش پروفايل > بخش مقاطع تحصيلي > طبق فايل راهنما (مندرج در ميز خدمت) مقاطع تحصيلي  خود را از بالاترين مقطع گذرانده شده و يا شاغل به تحصيل تا پايين ترين مقطع تکميل نماييد. مقطع ديپلم اجباري نيست  

 

7-  چگونه ميتوانم اطلاعات پروفايل خود را ويرايش نمايم؟

براي ويرايش اطلاعات پروفايل ,مقاطع تحصيلي و يا ايميل ابتدا از منوي ويرايش (يا تكميل) پروفايل اقدام نماييد . اين گزينه پس از ورود به سامانه، در گوشه بالا سمت راست صفحه قرار دارد.

    

8- چگونه درخواست خود را ويرايش کنم ؟

اگر درخواست شما در مرحله بررسي دانشگاه مي باشد با دانشگاه تماس بگيريد تا گزينه نياز به بازبيني را براي شما فعال نمايند. در آنصورت امكان ويرايش براي شما فراهم خواهد شد.  پس از آن روي كد پيگيري آبي رنگ درخواست ثبت شده خود كليك نماييد.اصلاحات را روي همان درخواست ثبت شده انجام دهيد و در انتها گزينه بروزرساني (ثبت) را كليك نماييد. درخواست جديدي ثبت نكنيد.( دقت نماييد گزينه هايي مثل رشته، گرايش ، تاريخ و .. امکان ويرايش پس از ثبت درخواست ندارند بنابراين در چنين مواردي دانشگاه بايد درخواست را عدم تاييد نمايد تا درخواست جديدي ثبت نماييد).

 

9-من قبلا با شماره موبايل خود ثبت نام کرده ام آيا ميتوانم با شماره خود براي ديگران هم ثبت نام نمايم؟

خير- با هر شماره موبايل و آدرس ايميل تنها يک بار امکان ثبت نام هست .

 

10-درهنگام ثبت نام سامانه پيام خطا ميدهد که با اين کد ملي قبلا ثبت نام انجام شده است و اجازه ثبت نام به من نميدهد.بايد چکار کنم؟

نيازي به ثبت نام دوباره نيست.از منوي ورود به سامانه >گزينه (رمز خود را گم کرده ام) > را انتخاب و با ورود شماره موبايل> رمز جديد انتخاب کنيد.

 

11-من کد ملي خود را اشتباه وارد کرده ام آيا امکان ويرايش کد ملي وجود دارد؟ 

خير- در صورت ثبت اشتباه کد ملي امکان ويرايش کد ملي نيست و متقاضي بايد با کد ملي درست خود دوباره ثبت نام نمايد.

 

فرايند کارنامه سلامت جسم دانشجويان (شناسه خدمت 16022389104)

فرايند کارنامه سلامت روان دانشجويان (شناسه خدمت 16022389105)

1-براي تکميل كارنامه سلامت جسم و روان را از كجا ميتوانم اقدام نمايم؟

ابتدا ثبت نام نمائيد>سپس وارد سامانه ميشويد >در بالاي صفحه کنار منوي خدمات

منوي كارنامه سلامت قابل مشاهده است.

 

2-چه زماني بايد اقدام به تکميل کارنامه سلامت جسم و روان نمائيم؟

در شروع سال تحصيلي جديد و يا شروع ترم تحصيلي جديد بايد اقدام نمائيد.

 

3-آيا تمامي دانشجويان چه شاغل به تحصيل و چه ورودي جديد نياز به تکميل کارنامه سلامت جسم و روان دارند؟

بله _تمامي دانشجويان چه ورودي جديد و چه شاغل به تحصيل بايد کارنامه سلامت جسم و روان را تکميل نمايند.

 

4-پس از تکميل پرسشنامه کارنامه سلامت جسم چگونه ميتوانم پاسخ هاي داده شده خود را ويرايش نمايم؟

از دانشگاه بخواهيد  تا درخواست شما را با زدن دکمه " نياز به بازبيني " براي ويرايش به کارتابل شما بازگردانند.

 

5-آيا درخواست کارنامه سلامت جسم پس از تکميل به دانشگاه فرستاده ميشود؟

بله-پس از تکميل کارنامه سلامت جسم درخواست جهت بررسي به دانشگاه فرستاده مي شود .

 

فرايند دانشجوي نمونه (شناسه خدمت 18042389100)

1-با وجود اينکه از منوي ويرايش پروفايل،اطلاعات مقاطع تحصيلي قبلي خود را وارد کرده ام ولي هنگام ثبت درخواست اطلاعات پيشين من بازيابي نمي شود.

اگر مقطع شما براي شركت در جشنواره كارشناسي مي باشد نياز به بازيابي اطلاعات پيشين نداريد.اگر هم مقاطع بالاتر مي باشيد در صورت بازيابي نشدن اطلاعات اين بخش،ابتدا بايد اطلاعات مقطع جاري را ثبت نماييد.

 

2-بنده دانشجو مي باشم و تمام شرايط را هم دارا مي باشم ولي سامانه اجازه ثبت درخواست را به من نمي دهد.

ابتدا بايد از منوي ويرايش (تكميل) پروفايل ، اطلاعات شخصي و مقاطع تحصيلي خود را طبق راهنما وارد نماييد و يا ويرايش كنيد> سپس طبق آيين نامه اگر داراي شرايط هستيد اقدام به ثبت درخواست خود نماييد.

 

3-براي ثبت درخواست دانشجوي نمونه سامانه اجازه ثبت نام به من نمي دهد و پيام خطاي تکراري بودن کد ملي و شماره تماس را مي دهد.

شما پيش از اين ثبت نام انجام داده ايد و نياز به ثبت نام دوباره نيست اگر گذرواژه را فراموش کرده ايد، از منوي ورود > گزينه "رمزتان را گم كرده ايد" را انتخاب نماييد و گذرواژه خود را بازيابي نمائيد.اگر باز هم موفق نشديد اسكن كارت ملي خود را بفرستيد تا بررسي شود.

 

4-در هنگام ثبت نام در مرحله ثبت مقاطع تحصيلي متاسفانه در ميان رشته هاي تحصيلي ، رشته يا گرايش من وجود ندارد.راهکار موردنظر چيست؟

ليست رشته و گرايش ها مطابق ليست اعلامي سازمان سنجش است.در انتخاب نوع دانشگاه و رشته دقت نمائيد.مثلا اگر فني حرفه ايي هستيد نوع دانشگاه و رشته را فقط از فني حرفه ايي انتخاب نماييد.در انتخاب پيوسته و يا ناپيوسته بودن مقاطع هم دقت شود.اگر مدرك پيش دانشگاهي داريد كارشناسي پيوسته و كارشناسي ارشد ناپيوسته را انتخاب كنيد.

 

5-آيا دانشجويان دانشگاه آزاد هم ميتوانند دراين سامانه براي جشنواره دانشجوي نمونه ثبت درخواست نمايند؟

بله  مي توانند.

 

6-آيا علاوه بر دانشجويان وزارت علوم ، دانشجويان علوم پزشكي و وزارت بهداشت نيز ميتوانند براي شركت در جشنواره در اين سامانه ثبت نام  نمايند؟

خيرنمي توانند. فقط دانشجويان زير نظر وزارت علوم مي توانند از طريق اين سامانه در جشنواره شركت نمايند.

 

فرايند تاييد مدارک جهت ترجمه

1- قصد دارم مدارک خود را تاييد و ترجمه نمايم. چگونه اقدام کنم؟

لطفا ثبت نام خود را تا مرحله آخر تكميل نماييد. سپس از منوي خدمات قسمت اداره كل دانشجويان داخل براي تاييد مدارك جهت ترجمه رسمي اقدام نماييد. دقت نماييد كه حتما مقاطع مورد نظر خود را در قسمت تكميل (ويرايش) پروفايل، در مرحله سوم وارد نماييد. تاييد مدارک دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت نيز از طريق اين سامانه انجام نمي شود.

 

2- چرا در منوي خدمات مقاطع تحصيلي من را نمايش نمي دهد؟

به منوي ويرايش پروفايل رفته و در مرحله سوم مقاطع تحصيلي خود را اصلاح، حذف و يا اضافه نماييد وتا مرحله آخر پيش برويد تا ثبت شود. تاييد مدارک دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت نيز از طريق اين سامانه انجام نمي شود.

 

3-دانشگاه از من خواسته تاريخ تحصيلي ( رشته؛ گرايش ، وضعيت تحصيلي و ...) خود را ويرايش کنم. در قسمت ويرايش پروفايل انجام داده ام اما بر روي درخواستم انجام نمي شود؟

در زمان ثبت درخواست اطلاعات از پروفايل فراخواني و ثبت مي شوند ، بنابراين بعد از ثبت درخواست تغييرات پروفايل از قبيل ( رشته، گرايش، تاريخ و ...) بر روي درخواست ثبت شده اعمال نخواهد شد. اگر پس از ثبت درخواست در پروفايل تغييري ايجاد کرده ايد، پروفايل را به حالت اوليه برگردانيد ( زمان ثبت درخواست) سپس درخواست را بروزرساني کرده تا به دانشگاه منتقل شود. پس از آن دانشگاه گزينه عدم تاييد را انتخاب کند تا درخواست شما لغو شود. سپس پروفايل خود را اصلاح کرده و درخواست جديدي ثبت نماييد. ( اگر براي همان مقطع و همان مدارک درخواست ثبت شود هزينه کسر نخواهد شد.)

 

4- مدت زمان زيادي است درخواست خود را ثبت کرده ام اما تاييد نشده است. چقدر زمان مي برد؟

زمان 15 روز کاري بعد از تاييد مراحل دانشگاهي و  از شروع بررسي سازمان  امور دانشجويان  در نظر بگيريد. ( دقت نماييد تاييد ابتدا در مراحل دانشگاهي انجام مي شود و سپس به سازمان دانشجويان ارجاع داده مي شود. تاييد در مراحل دانشگاهي را خودتان پيگيري نماييد و زمان تاييد دانشگاه را به زمان فوق اضافه نماييد.)

 

5-با آنکه اطلاعات مقاطع تحصيلي خود را کامل وارد کرده ام اما در قسمت خدمات خطا مي دهد و اجازه ثبت درخواست نمي دهد؟

اولا توجه داشته باشيد که تاييد مدارک دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت از طريق اين سامانه انجام نميگيرد.

دوما اطلاعات در قسمت ويرايش پروفايل با اطلاعات در قسمت ثبت درخواست کاملا بايد يکسان باشند. ( تمام گزينه هاي مقطع مورد نظر). مثلا اگر شما در قسمت ويرايش پروفايل در مرحله سوم وضعيت مقطع کارشناسي خود را شاغل به تحصيل انتخاب کرده ايد در هنگام ثبت درخواست نميتوانيد وضعيت را فارغ التحصيل انتخاب کنيد.

 

 

فرايند صدور مجوز موسسات اعزام دانشجو به خارج  (شناسه خدمت 18082383100)

1-چرا امکان ثبت درخواست براي من نيست و سامانه پيام خطا مي دهد؟

بايد از درگاه ملي مجوز ها به آدرس g4b.ir  اقدام نماييد و پس از ثبت اطلاعات در آن سامانه به سامانه سجاد ارجاع داده ميشويد و در نهايت درخواست خود را در سامانه سجاد ثبت نماييد و كد پيگيري دريافت نمائيد.

 

2-درخواست ثبت شده را چگونه مي توانم پيگيري نمايم؟

ابتدا وارد سامانه شويد > سپس از منوي کارتابل >  وضعيت رسيدگي به درخواست خود را مشاهده و پيگيري نمائيد.

 

3-شرايط ثبت درخواست مجوز موسسات اعزام چيست؟

متقاضي حتما بايد متاهل باشد، در زمان ثبت درخواست حداقل 30 سال تمام باشد وحداقل داراي مدرک کارشناسي يا بالاتر  باشد.

 

4-چرا منوي درخواست مجوز موسسات وجود ندارد؟

توجه نماييد اگر حتي يكي از شرايط اعلام شده را نداشته باشيد( مانند تاهل و يا كارت پايان خدمت ) منوي درخواست براي شما نمايش داده نخواهد شد.

 

5-پس از ثبت درخواست و کد پيگيري درخواست به کدام اداره ارسال ميشود؟

به اداره موسسات اعزام دانشجو ارسال مي شود.

 

6-من بعضي از اطلاعات درخواست خود را اشتباه وارد کرده ام ، آيا مي توانم درخواست خود را ويرايش نمايم؟

بله - براي ويرايش درخواست بايد با اداره موسسات اعزام دانشجو تماس بگيريد تا درخواست شما را براي ويرايش به کارتابل شما بازگردانند.

 

 

فرايند لغو تعهد آموزش رايگان (شناسه خدمت 18042385101)

 

1- چگونه لغو تعهد انجام دهم؟ (آزاد سازي مدرک)

لطفا ثبت نام خود را تا مرحله آخر تكميل نماييد. سپس از منوي خدمات قسمت اداره كل دانشجويان داخل براي لغو تعهد اقدام نماييد. دقت نماييد لغو تعهد دانشجويان وزارت بهداشت از طريق اين سامانه انجام نميگيرد. همچنين دانشجويان دوره شبانه، غير انتفاعي، مجازي و آزاد نياز به لغو تعهد ندارند. وضعيت تحصيلي خود را نيز چك كنيد( در پروفايلتان) كه بايد دانش آموخته، انصرافي و يا اخراجي باشيد.

 

2- چرا گزينه لغو تعهد در قسمت خدمات براي من فعال نيست؟

به قسمت ويرايش پروفايل رفته و در مرحله سوم مقاطع تحصيلي خود را اصلاح، حذف و يا اضافه نماييد وتا مرحله آخر پيش برويد تا ثبت شود. دقت نماييد لغو تعهد دانشجويان وزارت بهداشت از طريق اين سامانه انجام نميگيرد. همچنين دانشجويان دوره شبانه، غير انتفاعي، مجازي و آزاد نياز به لغو تعهد ندارند. وضعيت تحصيلي خود را نيز چك كنيد( در پروفايلتان) كه بايد فارغ التحصيل، انصرافي و يا اخراجي باشيد.

 

3- درخواست خود را ثبت کرده ام. درخواستم نياز به ويرايش دارد اما ويرايش اعمال نمي شود؟

با دانشگاه تماس بگيريد تا گزينه نياز به بازبيني را براي شما فعال نمايند. در آنصورت امكان ويرايش براي شما فراهم خواهد شد.  پس از آن روي كد پيگيري آبي رنگ درخواست ثبت شده خود كليك نماييد.اصلاحات را روي همان درخواست ثبت شده انجام دهيد و در انتها گزينه بروزرساني (ثبت) را كليك نماييد. درخواست جديدي ثبت نكنيد.( دقت نماييد گزينه هايي مثل رشته، گرايش ، تاريخ و .. امکان ويرايش پس از ثبت درخواست ندارند بنابراين در چنين مواردي دانشگاه بايد درخواست را عدم تاييد نمايد تا درخواست جديدي ثبت نماييد).

 

4- من درخواست خود را ثبت کرده ام اما گزينه پرداخت برايم فعال نشد؟

پس از ثبت درخواست، درخواست شما ابتدا بايستي توسط دانشگاه بررسي و تاييد شود تا گزينه پرداخت برايتان فعال شده و بتوانيد به صورت آنلاين پرداخت خود را انجام دهيد.

 

5- چگونه پرداخت خود را انجام دهم؟

پس از تاييد و تعيين مبلغ در سامانه از سمت کارشناس دانشگاه، روي کد پيگيري درخواست خود در کارتابل کليک نماييد؛ در انتهاي صفحه ي باز شده، روي پرداخت کليک کرده و به درگاه بانکي وصل شويد.

  

 

فرايند انتقال - مهماني دانشجويان داخل (شناسه خدمت 18042389101)  

1-زمان ثبت درخواست ميهماني-انتقال چه موقع است؟

درخواست ميهماني- انتقال هر ساله از اول ارديبهشت ماه آغاز و تا پايان ارديبهشت ماه ادامه دارد.

 

2- چگونه درخواست ميهماني- انتقال خود را ثبت کنم؟

ابتدا ثبت نام خود را تا مرحله آخر تکميل نماييد. سپس از منوي خدمات؛ قسمت اداره کل دانشجويان داخل براي ثبت درخواست ميهماني- انتقال اقدام نماييد. دقت نماييد که حتما در مرحله سوم در قسمت ويرايش پروفايل يک مقطع تحصيلي کارشناسي يا دکتري حرفه اي با وضعيت شاغل به تحصيل ثبت کرده باشيد.

 

3-پروفايل خود را تکميل کرده ام اما امکان ثبت درخواست ندارم؟

دقت نماييد که حتما در مرحله سوم در قسمت ويرايش پروفايل يک مقطع تحصيلي کارشناسي يا دکتري حرفه اي با وضعيت شاغل به تحصيل ثبت کرده باشيد.

ضمنا نقل و انتقال دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت از طريق اين سامانه انجام نمي شود. به زمان ميهماني- انتقال نيز توجه نماييد.

 

4- من نتوانستم در زمان تعيين شده براي ميهماني- انتقال ثبت نام نمايم.

در حال حاضر مهلت ميهماني انتقال به اتمام رسيده است. اگر شرايط خاص داريد بايد درخواست كميسيون ثبت نماييد.لطفا ثبت نام خود را تا مرحله آخر تكميل نماييد. سپس از منوي خدمات ، قسمت اداره كل دانشجويان داخل براي كميسيون موارد خاص اقدام نماييد. دقت نماييد در ويرايش پروفايل، قسمت مقاطع تحصيلي يك مقطع دانشگاهي با وضعيت غير از دانش آموخته داشته باشيد. دانشجوي وزارت بهداشت و يا دانشگاه آزاد نيز نباشيد. دانشجويان پيام نور، علمي کاربردي، فني و حرفه اي و فرهنگيان نيز فعلا از طريق خود دانشگاه بايد براي کميسيون اقدام نمايند.

 

5-چگونه از وضعيت درخواست خود مطلع شوم؟

ميتوانيد در قسمت کارتابل، در جلوي کد پيگيري وضعيت درخواست خود را مشاهده نماييد.

 

  

فرايند انتقال - مهماني دانشجويان شاهد و ايثارگر (شناسه خدمت 18042389110)

1- زمان ثبت درخواست ميهماني- انتقال دانشجويان شاهد چه موقع است؟

معمولا هر ساله بعد از پايان زمان ميهماني- انتقال عادي، که در ارديبهشت ماه مي باشد، زمان ميهماني- انتقال دانشجويان شاهد آغاز ميشود. زمان آن متعاقبا در سامانه اعلام ميشود.

 

2- چگونه درخواست ميهماني- انتقال شاهد خود را ثبت نمايم؟

اگر دانشجوي شاهد مي باشيد ثبت نام خود را تا مرحله آخر تكميل نماييد (در مرحله دوم حتما وضعيت شاهد و ايثارگري خود را مشخص نماييد.فرزند شهيد، فرزند جانباز بالاي 25 درصد و فرزند آزاده) سپس؛ از منوي خدمات قسمت اداره كل امور دانشجويان شاهد و ايثارگر براي انتقال- ميهماني اقدام نماييد. توجه نماييد كه در قسمت ويرايش پروفايل؛ در مرحله مشخصات مقاطع تحصيلي ؛ حتما مقطع دانشگاهي خود را اضافه كرده و وضعيت تحصيلتان نيز بايد  ورودي جديد يا شاغل به تحصيل انتخاب شود. امكان انتقال- ميهماني تنها براي دانشجويان مقطع كارداني، كارشناسي و دكتري حرفه اي رشته دامپزشكي وجود دارد. دقت نماييد رشته شما جز رشته هاي وزارت بهداشت نباشد و همچنين دانشجوي دانشگاه آزاد نباشيد.

 

3- همه شرايط را رعايت کرده و پروفايل خود را تکميل کرده ام اما امکان ثبت درخواست ندارم.

لطفا به زمانبندي ثبت درخواست ميهماني- انتقال دانشجويان شاهد توجه نماييد.

 

4- در زمان ثبت درخواست اقدام به ثبت نام نکرده ام و حالا زمان به اتمام رسيده است.

اگر شرايط خاص داريد بايد درخواست كميسيون ثبت نماييد. لطفا ثبت نام خود را تا مرحله آخر تكميل نماييد. سپس از منوي خدمات ، قسمت اداره كل دانشجويان داخل براي كميسيون موارد خاص اقدام نماييد. دقت نماييد در ويرايش پروفايل، قسمت مقاطع تحصيلي يك مقطع دانشگاهي با وضعيت غير از دانش آموخته داشته باشيد. دانشجوي وزارت بهداشت و يا دانشگاه آزاد نيز نباشيد. دانشجويان پيام نور، علمي کاربردي، فني و حرفه اي و فرهنگيان نيز فعلا از طريق خود دانشگاه بايد براي کميسيون اقدام نمايند.

 

5- ميخواهم دانشگاه مقصد خود را تغيير دهم.

در زمانبندي ثبت نام؛ لطفا درخواست قبلي خود را لغو نماييد سپس درخواست جديدي ثبت نماييد.

 

فرايند استعلام سوابق تحصيلي

1- در سامانه استعلام (estelam.msrt.ir) اطلاعات مقاطع تحصيلي نمايش داده نمي شود و يا اشتباه نمايش داده مي شود.           

لطفاً به آدرس  https://portal.saorg.ir/educational-records وارد شويد و در صورتيکه در سامانه سجاد از گذشته پروفايل داريد گزبنه ورود را بزنيد و وارد شده و درخواست خود را ارسال فرماييد ودر صورتيکه در سامانه سجاد پروفايل نداريد گزينه ثبت نام را بزنيد و با تکميل اطلاعات درخواست شما ثبت خواهد شد.  بعد از تاييد درخواست توسط دانشگاه اطلاعات شما در سامانه استعلام وزارت علوم اصلاح خواهد شد.

 

 

فرايند فرصت تحقيقاتي (شناسه خدمت 18072379100)

1- چگونه درخواست فرصت تحقيقاتي خود را ثبت نمايم؟

ابتدا ثبت نام خود را تا مرحله آخر تکميل نماييد. سپس از منوي خدمات؛ قسمت اداره کل بورس و اعزام دانشجويان، براي ثبت درخواست فرصت تحقيقاتي خود اقدام نماييد. دقت نماييد براي فعال شدن درخواست فرصت تحقيقاتي حتما بايستي در قسمت پروفايل يک مقطع دکتري با وضعيت شاغل به تحصيل ثبت کرده باشيد.

 

2- قصد ويرايش اطلاعات خود را دارم اما امکان پذير مي باشد.

با دانشگاه تماس بگيريد تا گزينه نياز به بازبيني را براي شما فعال نمايند. در آنصورت امكان ويرايش براي شما فراهم خواهد شد. پس از آن روي كد پيگيري آبي رنگ درخواست ثبت شده خود كليك نماييد.اصلاحات را روي همان درخواست ثبت شده انجام دهيد و در انتها گزينه بروزرساني (ثبت) را كليك نماييد. درخواست جديدي ثبت نكنيد.( دقت نماييد گزينه هايي مثل رشته، گرايش ، تاريخ و .. امکان ويرايش پس از ثبت درخواست ندارند بنابراين در چنين مواردي دانشگاه بايد درخواست را عدم تاييد نمايد تا درخواست جديدي ثبت نماييد).

 

3- چگونه ميتوانم وضعيت درخواست خود را بررسي نمايم؟

شما ميتوانيد براي بررسي وضعيت درخواست خود، به قسمت کارتابل خود مراجعه کرده و در جلوي آن وضعيت درخواست خود را مشاهده نماييد.

 

4- مدت زيادي است درخواست خود را ثبت کرده ام اما پاسخي داده نشده است.

ابتدا از قسمت کارتابل وضعيت درخواست خود را بررسي نماييد. بعد از آن با توجه به اينکه درخواست شما در دانشگاه و يا سازمان دانشجويان قرار دارد، از دانشگاه و يا اداره کل بورس سازمان امور دانشجويان پيگيري نماييد.

 

5- ثبت نام خود را کامل کرده ام اما امکان ثبت درخواست فرصت تحقيقاتي را ندارم.

حتما شرط ثبت درخواست فرصت تحقيقاتي را رعايت نکرده ايد. حتما بايستي در مرحله سوم ثبت نام ( ويرايش پروفايل) يک مقطع دکتري با وضعيت شاغل به تحصيل ثبت کرده باشيد.

 

 

 فرايند کميسيون بررسي موارد خاص (تمديد سنوات تحصيلي، درخواست دفاع از پايان نامه،  مرخصي تحصيلي و ...) (شناسه خدمت 18042389102 )

1-چگونه ميتوانم درخواست كميسيون موارد خاص خود را ثبت نمايم؟

لطفا ابتدا ثبت نام خود را تا مرحله آخر تكميل نماييد> سپس از منوي خدمات > بخش اداره كل دانشجويان داخل> درخواست كميسيون موارد خاص را ثبت كنيد.

    

2- شرايط ثبت درخواست کميسيون موارد خاص چيست؟

 دقت نماييد در منوي ويرايش پروفايل > بخش مقاطع تحصيلي بايد يك مقطع دانشگاهي با وضعيت بجز دانش آموخته داشته باشيد. دانشجوي وزارت بهداشت و يا دانشگاه آزاد نيز نباشيد. همچنين دانشجويان پيام نور، علمي کاربردي و فرهنگيان نيز فعلا از طريق خود دانشگاه بايد براي کميسيون اقدام نمايند.  

 

3- مدت زيادي است كه درخواست خود را ثبت نموده ام ولي همچنان در حال بررسي است.

در منوي كارتابل و در بخش توضيحات درخواست مربوطه ،گردش كار و روند رسيدگي به درخواست توضيح داده شده است.اگر به درخواست شما رسيدگي نشده است بايد از دانشگاه پيگيري نماييد.

 

4- امكان ثبت درخواست جديد را ندارم و پيام خطا ميدهد.

امكان ثبت هم زمان 2 درخواست در سامانه نيست و بايد درخواست اول به نتيجه نهايي برسد و راي صادر شود تا سامانه اجازه ثبت درخواست ديگري را بدهد.از دانشگاه براي به نتيجه رسيدن درخواست پيشين پيگيري نماييد.

 

5- گزينه فيش واريزي در فرايند كميسيون موارد خاص چيست؟

فيش واريزي اجباري(ستاره دار)نيست. مگر اينكه خود دانشگاه درخواست پرداخت مبلغ بدهد و شماره حساب اعلام کند.(با دانشگاه در اين خصوص تماس بگيريد.)

 

6- آيا ثبت درخواست كميسيون موارد خاص هزينه دارد؟

براي ثبت درخواست در ابتدا پرداخت هيچ هزينه ايي نياز نيست.در مراحل بعدي اگر درخواست به شوراي استاني و يا شوراي مركزي ارسال شود پرداختها به صورت سيستمي است و فقط از طريق درگاه بانك و لينك داخل سامانه سجاد انجام ميشود.

 

7-براي ويرايش درخواست خود چگونه اقدام نمايم؟

براي ويرايش درخواست بايد از طريق دانشگاه اقدام نماييد.

 

 

فرايند رسيدگي به شکايات و اعتراضات  (شناسه خدمت 18042378000)

1-چگونه ميتوان درخواست شکايت و اعتراض خود را ثبت نمايم؟

در صفحه نخست  سامانه > از منوي خدمات > زير منوي بازرسي و شکايات > اقدام به ثبت شکايت خود نمائيد.

 

2-آيا پس از ثبت شکايت ، سامانه براي من کد پيگيري ارسال مي کند؟

بله پس از ثبت شکايت يک کد پيگيري به موبايل و ايميل شما فرستاده ميشود.

 

3-آيا مي توان از طريق سامانه روند رسيدگي به شکايت را مشاهده و پيگيري  نمود؟

بله در صفحه نخست سامانه > از طريق منوي خدمات > سپس زير منوي بازرسي و شکايات > و در آخر منوي پيگيري شکايت را کليک نمائيد و با وارد نمودن کد پيگيري درخواست وضعيت درخواست خود را مشاهده و پيگيري نمائيد.

 

4-پس از ثبت شکايت درخواست من به کجا ارسال مي شود؟

درخواست شما به صورت سيستمي به دفتر نظارت و ارزيابي سازمان ارسال مي شود.

 

5-آيا مي توان براي شکايت از رفتار کارکنان و عدم تکريم ارباب رجوع از اين طريق اقدام کرد؟

بله - مي توانيد درخواست خود را با ذکر توضيحات لازم ثبت نمائيد.

 

 

فرايند صدور معافيت تحصيلي  (شناسه خدمت 12012380100)  

1- چگونه درخواست معافيت تحصيلي خود را ثبت نمايم؟

لطفا ثبت نام خود را تا مرحله آخر تكميل نماييد. سپس از منوي خدمات قسمت اداره كل بورس و اعزام دانشجويان، درخواست معافيت خود را ثبت نماييد. دقت نماييد که براي ثبت درخواست معافيت دو شرط را در قسمت ويرايش پروفايل رعايت کرده باشيد:

1- در مرحله دوم ويرايش پروفايل، وضعيت نظام و ظيفه خود را مشمول وارد نکرده باشيد.

2- در مرحله سوم ويرايش پروفايل، حتما يک مقطع تحصيلي خارج از ايران با وضعيت شاغل به تحصيل يا داراي پذيرش ثبت کرده باشيد.

 

2- درخواست خود را ثبت کرده ام. قصد دارم يک فايل جديد به مدارک خود اضافه نمايم اما امکان ويرايش وجود ندارد.

با اداره اعزام سازمان امور دانشجويان تماس بگيريد تا گزينه بازبيني را براي درخواست شما فعال نمايند. در آنصورت امکان ويرايش براي شما فراهم خواهد شد. پس از ويرايش مجددا درخواست را بروزرساني نماييد تا به جريان بيفتد.

 

3- بنده قصد ثبت درخواست معافيت تحصيلي جديد دارم اما با خطاي درخواست در جريان مواجه مي شوم.

با اداره اعزام سازمان امور دانشجويان تماس بگيريد تا درخواست قبلي شما را عدم تاييد کره و يا خاتمه دهند، در آن صورت امکان ثبت درخواست جديد برايتان فراهم خواهد شد.

 

4- مدت زيادي است درخواست خود را ثبت کرده ام اما پاسخي داده نشده است.

اگر مقطع ارشد و يا دکتري مي باشيد ابتدا از سامانه سخا پيگيري نماييد. در صورتي که مقطع کارشناسي مي باشيد بعد از گذشت 48 ساعت از ثبت درخواست؛ به اداره اعزام سازمان امور دانشجويان مراجعه نماييد.

 

5- ميخواهم مقطع ( تاريخ) خود را ويرايش نمايم اما امکان پذير نيست.

ابتدا کارشناس اداره اعزام در سازمان امور دانشجويان بايستي گزينه بازبيني را براي درخواست شما فعال نمايد. سپس از قسمت ويرايش پروفايل، اصلاح مربوطه را انجام دهيد. پس ازآن از قسمت کارتابل، روي کد پيگيري درخواست خود کليک کرده و در انتها ي صفحه گزينه بروزرساني را انتخاب نماييد تا درخواست شما مجددا به جريان بيفتد.

 

  

فرايند انتقالي خارج به داخل  (شناسه خدمت 18042380105)

1- چگونه درخواست انتقال از خارج به داخل خود را ثبت نمايم؟

لطفا ثبت نام خود را تا مرحله آخر تکميل نماييد. سپس از منوي خدمات، قسمت اداره کل دانشجويان داخل براي ثبت درخواست انتقال از خارج به داخل اقدام نماييد. دقت نماييد پيش شرط فعال شدن اين خدمت اين است که حتما در قسمت ويرايش پروفايل، يک مقطع تحصيلي خارجي با وضعيت شاغل به تحصيل ثبت کرده باشيد.

 

2- چگونه از وضعيت درخواست خود آگاه شوم؟

ميتوانيد در کارتابل خود جلوي کد پيگيري وضعيت درخواست خود را مشاهده نماييد.

 

3- درخواست خود را مدتي زيادي است ثبت کرده ام اما پاسخي داده نشده است.

از اداره دانشجويان داخل، سازمان امور دانشجويان پيگيري نماييد.

 

4- چرا امکان ثبت درخواست ندارم؟

دقت نماييد پيش شرط فعال شدن اين خدمت اين است که حتما در قسمت ويرايش پروفايل، يک مقطع تحصيلي خارجي با وضعيت شاغل به تحصيل ثبت کرده باشيد.

 

5- درخواست خود را کامل کرده اما در هنگام پرداخت خطا مي دهد.

اين خطا مربوط به درگاه بانک است. با کارت ديگر و يا در ساعات ديگري امتحان نماييد. (حد الامکان پرداخت را در داخل کشور انجام دهيد.)

 

 

 

فرايند آزمون زبان  (شناسه خدمت 18052377000)

1- چگونه در آزمون زبان ثبت نام کنم؟

جهت ثبت نام آزمون زبان MSRT ابتدا وارد سامانه شده ، سپس  منوي آزمون زبان در بالاي صفحه  را انتخاب نموده و در قسمت مشخصات فردي اطلاعات خود را ثبت نماييد.پس از تاييد اطلاعات در سازمان امکان ثبت نام در آزمون زبان در تاريخ ازپيش تعيين شده امکان پذير خواهد بود.لازم به ذکر است قبل از رسيدن به تاريخ آزمون نسبت به تکميل اطلاعات خود اقدام نمائيد. لذا بدون تاييد اطلاعات فردي ثبت نام در آزمون امکان پذير نخواهد بود.مدت زمان بررسي و تاييد اطلاعات در سازمان 7روزکاري مي باشد.

 

2- با وجود ويرايش مشخصات فردي، همچنان در سامانه وضعيت بررسي مشخصات فردي بنده، در حال بررسي نوشته است.

  ، وارد پرو فايلتان  در قسمت ازمون زبان شده و با کليک در آيکون مشخصات فردي اگر داخل پرانتز کلمه تائيد ثبت شده باشد پرو فايل شما فعال است ، در غير اينصورت مدارک ارسال شده ناقص مي باشد تصاوير و مشخصات را مجددا" بررسي ،  در صورت کامل نبودن  نواقص را کامل و مجددا" ارسال نمائيد بعد از تائيد  کاربري شما فعال مي شود.

 

3- رزرو انجام داده ام؛ اما پرداخت انجام نميشه.

احتمال  مختل بودن سيستم بانکي مي باشد. مهلت پرداخت بعد از رزرو تا 24 ساعت مي باشد.

 

4-  کارت ورود به جلسه ام عکس ندارد؟

اگر کارت شما بدون عکس مي باشد در سامانه، وارد منوي آزمون زبان شويد، تصاوير را مجددا بارگزاري و ارسال نمائيد. حتما از منوي آزمون زبان تصاوير را ارسال نمائيد.

 

5- نسبت به نتيجه و کارنامه صادر شده براي آزمون زبان اعتراض داشتم و خواهان رسيدگي به نتيجه و بازبيني پاسخنامه هستم.

، جهت اطلاع  پاسخنامه آزمون شما دوبار بوسيله دو دستگاه علامت خوان مجزا بصورت دقيق تصحيح شده ونتيجه اعلام شده در پرو فايل شما درست  و نياز به بازبيني مجدد ندارد .ضمنا" تعيين حد نصاب نمرات بر عهده  دانشگاه محل تحصيل شما بوده و اين مرکز هيچگونه ارفاقي در نتايج اعلام شده انجام نمي دهد.

 

 

فرايند تغييرات امور نظام وظيفه  (شناسه خدمت 12012380101)

1- چگونه درخواست تغييرات نظام وظيفه خود را ثبت نمايم؟

لطفا ثبت نام خود را تا مرحله آخر تكميل نماييد. سپس از منوي خدمات قسمت اداره كل بورس و اعزام دانشجويان، درخواست تغييرات نظام وظيفه خود را ثبت نماييد. دقت نماييد که براي ثبت درخواست تغييرات نظام وظيفه دو شرط را در قسمت ويرايش پروفايل رعايت کرده باشيد:

  1- در مرحله دوم ويرايش پروفايل، وضعيت نظام و ظيفه خود را تحصيلي وارد کرده باشيد.

  2- در مرحله سوم ويرايش پروفايل، حتما يک مقطع تحصيلي خارج از ايران با وضعيت شاغل به تحصيل يا داراي پذيرش ثبت کرده باشيد.

 

2- تغييرات نظام وظيفه شامل چه خدماتي مي باشد؟

شامل تغيير مقطع، تغيير کشور، تغيير دانشگاه، تغيير رشته؛ تغيير يا تعويق تاريخ شروع به تحصيل؛ انصراف و تمديد معافيت تحصيلي مي باشد.

 

3-درخواست خود را ثبت کرده ام. قصد دارم يک فايل جديد به مدارک خود اضافه نمايم اما امکان ويرايش وجود ندارد.

با اداره اعزام سازمان امور دانشجويان تماس بگيريد تا گزينه بازبيني را براي درخواست شما فعال نمايند. در آنصورت امکان ويرايش براي شما فراهم خواهد شد. پس از ويراي مجددا درخواست را بروزرساني نماييد تا به جريان بيفتد.

 

4- مدت زيادي است درخواست خود را ثبت کرده ام اما پاسخي داده نشده است.

از اداره اعزام سازمان امور دانشجويان پيگيري نماييد.

 

5- ميخواهم مقطع ( تاريخ) خود را ويرايش نمايم اما امکان پذير نيست.

ابتدا کارشناس اداره اعزام در سازمان امور دانشجويان بايستي گزينه بازبيني را براي درخواست شما فعال نمايد. سپس از قسمت ويرايش پروفايل، اصلاح مربوطه را انجام دهيد. پس ازآن از قسمت کارتابل، روي کد پيگيري درخواست خود کليک کرده و در انتها ي صفحه گزينه بروزرساني را انتخاب نماييد تا درخواست شما مجددا به جريان بيفتد.

 

 

فرايند ارز دانشجويي

1- چگونه درخواست ارز دانشجويي خود را ثبت نمايم؟

لطفا ثبت نام خود را تا مرحله آخر تكميل نماييد. سپس از منوي خدمات قسمت اداره كل بورس و اعزام دانشجويان، درخواست ارز دانشجويي خود را ثبت نماييد. دقت نماييد جهت فعال شدن منوي درخواست ارز دانشجويي در قسمت خدمات حتما در قسمت ويرايش پروفايل در مرحله سوم، حتما يک مقطع خارج از کشور با وضعيت شاغل به تحصيل ثبت کرده باشيد. ( مقطع دکتري و کارشناسي ارشد)

 

2- مدت زيادي است درخواست ارز خود را ثبت کرده ام اما پاسخي داده نشده است.

با اداره اعزام سازمان امور دانشجويان تماس بگيريد.

 

3- در فرم درخواست ارز دانشجويي، آخرين سوال که بايد  تاريخ نوبت دريافت ارز رو مشخص کنيم، هيچ گزينه اي براي من باز نميشه که وارد بخش بعد يعني پرداخت هزينه بشم.

در حال حاضر نوبت جديدي براي دريافت ارز تعيين نشده است. منتظر اعلام نوبت جديد باشيد.

 

4- با توجه به اينکه ارز دانشجويي از سمت شما کنسل شده است و بنده هيچ خدمتي دريافت نکرده ام درخواست عودت هزينه ي پرداخت شده را دارم.

به استحضار مي رساند مبلغ پرداخت شده جهت بررسي درخواست قابل عودت نيست که در اطلاعيه مربوط به ارز نيز ذکر شده است.

 

5- درخواست ارز بنده تاييد شده است. در حال حاضر امکان دريافت ارز از صرافي مورد نظر را ندارم آيا امکان دارد که آدرس صرافي خود را تغيير دهم؟

در صورت وجود هرگونه مشکل از جمله امکان تغيير صرافي، والدين يا وکيل در ايران از طريق بازار متشکل ارزي موضوع را پيگيري نمايند.

 

 

فرايند صدور گواهي خروج از کشور به اداره گذرنامه  (شناسه خدمت 12012380103)

1- چگونه درخواست صدور گواهي خروج از کشور به اداره گذرنامه خود را ثبت نمايم؟

لطفا ثبت نام خود را تا مرحله آخر تكميل نماييد. سپس از منوي خدمات قسمت اداره كل بورس و اعزام دانشجويان، درخواست گواهي خروج  از کشور به اداره گذرنامه خود را ثبت نماييد.

 

2- نامه صادره به اداره گذرنامه چقدر اعتبار دارد؟

نامه اي که به اداره گذرنامه جهت صدور گذرنامه صادر مي شود ، از زمان صدور به مدت 2 ماه اعتبار دارد که دانشجو مي تواند با آن پاسپورت بگيرد. اگر ويزاي دانشجو در اين 2 ماه صادر شد با آن مي تواند يک بار از کشور خارج شود .در غير اين صورت منتظر صدور ويزا مي ماند.

 

3- چگونه ميتوانم از وضعيت درخواست خودم مطلع شوم؟

به قسمت کارتابل مراجعه کرده و در جلوي کد پيگيري درخواست خود، وضعيت آن را مشاهده نماييد.

 

4- مدت زيادي است درخواست خود را ثبت کرده ام اما پاسخي داده نشده است.

با اداره اعزام سازمان امور دانشجويان تماس بگيريد.

 

 

فرايند صدور گواهي اشتغال به تحصيل  (شناسه خدمت 18042389103)

1-دانشجويان چه دانشگاههايي مي توانند از طريق سامانه سجاد گواهي اشتغال به تحصيل دريافت کنند؟

دانشجويان دانشگاههاي دولتي وزارت علوم، غير انتفاعي، پيام نور، علمي کاربردي و فني حرفه اي امکان دريافت گواهي اشتغال به تحصيل از طريق اين سامانه را دارند. دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در دانشگاههاي خارجي از طريق فرآيند "صدور گواهي اشتغال به تحصيل دانشجويان خارج" ذيل خدمات اداره کل بورس و امور دانشجويان خارج ، امکان دريافت اين گواهي را دارند. دقت فرمائيد که گواهي اشتغال به تحصيل دانشجويان دانشگاههاي علوم پزشکي و دانشگاه آزاد اسلامي در اين سامانه صادر نمي شود.

 

2-زماني که درخواست گواهي اشتغال به تحصيل ثبت مي کنم، با اين پيام مواجه مي شوم که "شما در دو دانشگاه شاغل به تحصيل هستيد. امکان صدور گواهي وجود ندارد". براي رفع اين مشکل چه کنم؟

گواهي اشتغال به تحصيل، بر اساس اطلاعات دريافتي از سامانه هاي آموزشي دانشگاهها صادر مي شود. شما مي توانيد سوابق تحصيلي خود را در سامانه استعلام مدرک تحصيلي وزارت علوم به آدرس http://estelam.msrt.ir  مشاهده نماييد و در صورت وجود هرگونه مغايرت، مشکل را با دانشگاه مربوطه مطرح و رفع نماييد.

 

3-در فرم ثبت درخواست گواهي اشتغال به تحصيل، نام رشته تحصيلي نمايش داده نمي شود و امکان وارد کردن آن نيز وجود ندارد.

گواهي اشتغال به تحصيل، بر اساس اطلاعات دريافتي از سامانه هاي آموزشي دانشگاهها صادر مي شود. شما مي توانيد سوابق تحصيلي خود را در سامانه استعلام مدرک تحصيلي وزارت علوم به آدرس http://estelam.msrt.ir  مشاهده نماييد و در صورت وجود هرگونه مغايرت، مشکل را با دانشگاه مربوطه مطرح و رفع نماييد.

 

4-در سامانه پرداخت انجام شده ولي فايل گواهي دريافت نشده است.

در صورتي که در فرم ثبت درخواست، نام سازمان مخاطب را از ليست سازمانهاي موجود در سامانه انتخاب کرديد، گواهي شما بلافاصله پس از پرداخت صادر شده و در کارتابل قابل مشاهده و دريافت است. اگر نام سازمان مخاطب شما در ليست موجود نيست، بايد گزينه ساير را انتخاب و نام سازمان مخاطب را وارد کنيد. در اين حالت، درخواست شما بايد توسط کارشناس بررسي شود که حداکثر در دو روز کاري انجام مي شود. پس از تاييد کارشناس، گواهي صادر شده و در کارتابل قابل دريافت خواهد بود.

 

5-براي دريافت تاييديه گواهي اشتغال به تحصيل جهت ترجمه چه اقدامي انجام دهم؟

براي دريافت اين تاييديه، دو مسير امکانپذير است.

مسير اول- دريافت گواهي اشتغال به تحصيل بدون مخاطب (جهت ترجمه) از سامانه سجاد.

مسير دوم- دريافت گواهي اشتغال به تحصيل بدون مخاطب از دانشگاه و بارگذاري در سامانه سجاد- درخواست تاييد مدارک جهت ترجمه رسمي. در اين روال کارشناس دانشگاه و سازمان بايد گواهي را در سامانه تاييد کند تا کد صحت صادر شود.

 

6-با اينکه دانشجوي دانشگاه دولتي وزارت علوم/ غير انتفاعي/ پيام نور/ علمي کاربردي/ فني حرفه اي هستم، با پيام " بر اساس اطلاعات دريافتي از دانشگاه شما شاغل به تحصيل نيستيد. جهت پيگيري به دانشگاه مراجعه نماييد" مواجه مي شوم.

گواهي اشتغال به تحصيل، بر اساس اطلاعات دريافتي از سامانه هاي آموزشي دانشگاهها صادر مي شود. شما مي توانيد سوابق تحصيلي خود را در سامانه استعلام مدرک تحصيلي وزارت علوم به آدرس http://estelam.msrt.ir  مشاهده نماييد و در صورت وجود هرگونه مغايرت، مشکل را با دانشگاه مربوطه مطرح و رفع نماييد.

 

 

فرايند ارزشيابي مدرک تحصيلي خارجي (شناسه خدمت 18042386100)

1-چرا زمان بررسي درخواست طولاني شده است؟ چرا درخواست من چند ماه است که در حال بررسي است؟

درخواست شما ابتدا توسط کارشناس کشور مربوطه بررسي شده و سپس به داوران کميسيون جهت بررسي ارسال مي گردد. مدت زمان بررسي توسط داروان متغيير مي باشد لذا ممکن است مدت زمان بررسي درخواست ها متفاوت باشد. جهت پيگيري وضعيت درخواست خود مي توانيد از طريق پروفايل خود در ستون وضعيت درخواست ، وضعيت درخواست خود را مشاهده فرماييد.

 

2- کد تاييد ميخک را چگونه از سامانه ميخک دريافت کنم؟ مدارکم را چگونه در سايت ايرانداک بارگذاري نمايم؟

جهت راهنمايي در خصوص دريافت کد ميخک و يا بارگذاري در سامانه ايرانداک وارد سايت اداره دانش آموختگان سازمان امور دانشجويان شده (آدرس سايت : Grad.saorg.ir) وارد قسمت تماس با ما شده و با کارشناسان مربوط به کشور خود از طريق آدرس ايميل مکاتبه فرماييد.

 

3- با وجود اينکه مقاطع تحصيلي ليسانس، فوق ليسانس ، دکتري را در پروفايلم وارد کردم اما فقط براي مقطع دکتري امکان ثبت درخواست ارزشيابي دارم؟

ارزشيابي مدرک تحصيلي خارجي فقط براي مدارکي است که از طريق دانشگاه هاي خارج از کشور دريافت نموده ايد و براي تاييد مدراک داخل بايد از طريق سامانه سجاد(portal.saorg.ir) ثبت نام نموده و از منوي خدمات ، اداره کل دانشجويان داخل، گزينه تاييد مدرک جهت ترجمه را انتخاب نماييد.

 

4- در زمان ثبت نام اطلاعات و مدارکم را بارگذاري نمودم ولي در انتهاي درخواست پرداختم موفق نبوده است آيا بايد مجدد اطلاعات را وارد نمايم؟

تا زماني که تمام مراحل ثبت درخواست بصورت کامل انجام نشود ، درخواست و اطلاعات شما ثبت نخواهد شد. زماني که مبلغ پرداخت شده و پرداخت موفق باشد درخواست و اطلاعات شما ثبت شده و مي توانيد در کارتابل خود کدپيگيري را مشاهده فرماييد.

 

5- در منوي خدمات ، اداره کل دانش آموختگان ، گزينه ارزشيابي مدرک تحصيلي خارجي وجود ندارد؟

درخواست ارزشيابي مدرک تحصيلي خارجي فقط براي فارغ التحصيلان دانشگاههاي خارج از کشور مي باشد. در صورتيکه در پروفايل خود در قسمت اطلاعات مقاطع تحصيلي ، مقطع تحصيلي خارج از کشور با وضعيت فارغ التحصيل را وارد نماييد گزينه ارزشيابي مدرک تحصيلي نيز نمايش داده مي شود.

 

6- من مدرک تحصيلي خارجي خود را سال هاي گذشته ارزشيابي نموده ام ولي در آن زمان کد صحت روي ارزشنامه بنده ثبت نشده است آيا بايد مجدد ارزشيابي مدرکم را انجام دهم؟

در صورتيکه قبلاً مدرک تحصيلي خارجي شما توسط اداره دانش آموختگان سازمان امور دانشجويان ارزشيابي شده است ديگر نياز به ارزشيابي مجدد نيست و مي توانيد از طريق ثبت نام در سامانه سجاد(portal.saorg.ir) ، منوي خدمات، اداره دانش آموختگان، گزينه دريافت کد صحت ارزشنامه هاي قديمي را انتخاب نماييد و فقط درخواست کد صحت ثبت نماييد. پس از بررسي کارشناسان سازمان و تاييد آنها مي توانيد کد صحت مدرک مربوطه را از پروفايل خود دريافت نماييد.

 

 

فرايند بورس دولتهاي خارجي  (شناسه خدمت 18042382103)

1- چگونه ميتوانم از فراخوان بورس تحصيلي در دوره هاي مختلف  مطلع شوم؟

مرجع رسمي براي شرکت در فراخوان ها فقط  اطلاعيه هاي مندرج در سامانه است.

 

2-مراحل و فرايند ثبت نام به چه صورت انجام مي گيرد؟

"پس از اعلام فراخوان و ثبت نام در سامانه > وارد سامانه مي شويد و از منوي

اداره کل بورس و اعزام دانشجويان خارج > زير منوي بورس دولت هاي خارجي > درخواست خود را ثبت مي نمائيد."

 

3-کدام دانشگاه ها را مجاز به انتخاب هستيم؟

فقط دانشگاه‌هاي مورد تاييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ميتوانيد انتخاب نمائيد.

 

4-پس از ثبت درخواست ، چگونه مي توانم درخواست خود را پيگيري نمايم؟

"ابتدا وارد سامانه شويد > سپس از منوي کارتابل > کد پيگيري و و ضعيت درخواست

خود را مشاهده و پيگيري نمائيد."

 

5-شرايط و مدارک مورد نياز جهت ثبت درخواست را چگونه ميتوانم مشاهده نمايم؟

پس از باز کردن منوي ثبت درخواست  در ابتدا و پيش از ثبت درخواست  شرايط ، مدارک مورد نياز و قوانين به صورت کامل توضيح داده شده است.

 

 

فرايند ورزش همگاني  (شناسه خدمت 17012389109)

1- براي ثبت درخواست کارت شرکت جشنواره ورزش همگاني از کجا مي توانم اقدام نمايم؟

پس از ثبت نام در سامانه > از منوي خدمات > زير منوي اداره کل تربيت بدني > منوي درخواست کارت شرکت در ورزش همگاني را انتخاب مي کنيد.

 

2-شرايط شرکت در جشنواره ورزش همگاني چيست؟

براي مشاهده اين درخواست در منوي خدمات، بايد حداقل يک مقطع تحصيلي دانشگاهي  داخل کشور با وضعيت تحصيلي شاغل به تحصيل در پروفايل خود داشته باشيد.

 

3-پس از ثبت درخواست براي دريافت کارت و شرکت در مسابقات چگونه بايد اقدام نمايم؟

پس از ورود به سامانه > از منوي کارتابل > کارت شرکت در مسابقه را مي توانيد مشاهده و  چاپ نمائيد.

 

4-فراخوانهاي مختلف ورزش همگاني را از کجا دنبال نمائيم؟

فراخوانها در زمان مقرر به دانشگاه ها ارسال مي شود که با اطلاع رساني دانشگاه ها و اطلاعيه هاي مندرج در سامانه دانشجويان مي توانند در جشنواره شرکت نمايند.

 

5-آيا امکان ثبت درخواست شرکت در جشنواره توسط کارشناس دانشگاه براي متقاضي وجود دارد؟

بله -کارشناس دانشگاه ميتواند براي دانشجويان واجد شرايط در دانشگاه اقدام به ثبت درخواست و چاپ کارت شرکت در جشنواره نمايد.

 

 

فرايند قهرمان ورزشي  (شناسه خدمت 18042389110)

1-براي ثبت درخواست درخواست پذيرش دانشجويان قهرمان ورزشي از کجا مي توانم اقدام نمايم؟

پس از ثبت نام در سامانه > از منوي خدمات > زير منوي اداره کل تربيت بدني > منوي درخواست درخواست پذيرش دانشجويان قهرمان ورزشي را انتخاب مي کنيد.

 

2-پس از ثبت درخواست براي پيگيري درخواست خود چگونه بايد اقدام نمايم؟

پس از ورود به سامانه > از منوي کارتابل > وضعيت درخواست خود را مشاهده و پيگيري نمائيد.

 

 

نگارش : 1.10